EsTusiņiCeļojumiAinavasDzīvniekiJokiAutoSlavenībasCitas

Kapēc cilvēki kļūst resnāki

 Visi albumi > Eliers albumi     
Kāpēc kļūstam resnāki?
Daudzi cilvēki sev uzdod šo jautājumu. Atbilde liekas vienkārša, bet faktoru, kam ir ietekme uz lieko svaru un aptaukošanos, ir daudz.
1. Palielināts enerģijas patēriņš
Zinātnieki vispārīgi apraksta aptaukošanās cēloņus kā pastāvīgu izmainītā enerģijas līdzsvara stāvokli, kad uzņemtā enerģija pārsniedz patērēto enerģiju.
Paskaidrošu tēlaini – katru dienu 100 kcal (1 karote eļļas vai 1 šķēle sviesta) patēriņš, kas ir lielāks par normu, ņemot vērā sadedzināto kaloriju daudzumu, gada laikā var kļūt par 5 kg svara pieauguma cēloni.
2. Maza fiziskā aktivitāte
Sēdošu dzīvesveidu vajadzētu uzskatīt par svarīgāko ķermeņa svara pieauguma cēloni. Dzīvojam komfortabli, daudzas lietas varam nokārtot, neizejot no mājām, izmantojot internetu, taču tādā veidā ierobežojam savu fizisko aktivitāti. Zinātnieki apgalvo, ka kustību samazināšanās pēc tam, kad tika izgudrota televizora distances vadības pults, varēja būt par iemeslu, ka gada laikā daudziem cilvēkiem ķermeņa svars pieauga par 1,5 kg.
3. Uztura enerģijas blīvums
Zinātniskie pētījumi rāda, ka uztura enerģijas blīvums ir viens no faktoriem, kas nosaka lieko svaru un aptaukošanos. Kas tas ir? Enerģijas blīvums ir enerģijas daudzums, kas ir pieejams organismam, uzņemot noteiktu pārtikas vienību. Vienkārši runājot, tauki palielina blīvumu, bet ūdens – samazina. Citādi sakot, pārtika ar augstu enerģijas blīvumu, t.i., ar pietiekamu tauku daudzumu veicina svara pieaugumu, bet dārzeņu un pilngraudu produkti, t.i., pārtika ar mazu tauku saturu – pasargā no tā.
4. Cik bieži ēst?
Neregulārs ēšanas laiks ir visbiežāk sastopamā kļūda. Daudzi cilvēki apēd vienu ēdienu no rīta un bagātīgas vakariņas kopā ar pusdienām vakarā vai vispār neēd brokastis. Ja mums nav laika, ēdam to, kas gadās pa rokai, ātri un bez sistēmas. Tādā veidā mēs patērējam bezvērtīgus pārtikas produktus, kas mūs nepaēdina, bet tikai palielina kaloriju skaitu, piem., mazajā čipsu paciņā ir 193 kalorijas, tas ir tikpat, cik brokastīs pagatavotā omletē no divām olām ar filejas šķēli + tomāts un gurķis.
5. Neapzināta kaloriju uzņemšana
Visvairāk problēmu rada sulas un alkoholiskie dzērieni. Vienā glāzē ūdens ir 0 kalorijas, bet augļu sulā – aptuveni 100 kcal. Mēs aizmirstam to, ka arī alkoholā ir daudz kaloriju – 0,5 litros alus – 250 kalorijas, konjaka glāzīte (40 g) - 94 kalorijas, vīna glāze (100 g) - 68 kcal. Salīdziniet ar omleti, kas aprakstīta augstāk!
6. Ēdienu gatavošanas veids
Jau sen ir zināms, ka cepšana taukos paaugstina kaloriju daudzumu pārtikas produktos, tāpēc veselīgāk būtu ēdienu gatavot, sautējot vai vienkārši vārot.
7. Ēšanas traucējumi:
a) ātrās pārēšanās sindroms;
b) nakts ēšanas sindroms.
8. Ģenētiskie faktori
Svara pieauguma tendence var būt iekodēta mūsu DNS.
9. Endokrinoloģiski traucējumi:
a) vairogdziedzera nepietiekamība,
b) Kušinga slimība un sindroms,
c) augšanas hormona trūkums,
d) pseidohipoparatiroidisms.
10. Zāles, kas veicina aptaukošanos
Tās ir neiroleptiķi, antidepresanti, zāles pret krampjiem, steroīdi, progestogēni, kas var veicināt svara pieaugumu.
11. Miega trūkums – kilogramu pārpalikums
Zinātnieki mēģina skaidrot šo nenoliedzamo faktu dažādos veidos.
Viena no teorijām ir tāda – jo mazāk guļam, jo vairāk mums ir laika ēšanai. Cita teorija raksturo miega iedarbību uz hormoniem, kas regulē izsalkuma un sāta sajūtas centrus.
Pētījumi rāda, ka cilvēki, kuri maz guļ, vairāk ražo grelīnu – hormonu, kas rada izsalkuma sajūtu.
12. Stress
Cilvēki, kas atrodas stresa stāvoklī, vairāk izdala stresa hormonu, piem., adrenalīnu, bet tas var paaugstināt apetīti un vajadzību pēc pārtikas produktiem, kas bagāti ar kalorijām. Bieži vien šo parādību sauc par stresa “apēšanu”.
Liekais svars un aptaukošanās ir atkarīgs no daudziem faktoriem, taču lielāko daļu no tiem varam atmest, jo tas atkarīgs no mums – viss sākas no saprātīgas izvēles. Vajag mainīt uztura paradumus, palielināt fizisko aktivitāti un rūpēties par miegu un atpūtu.
Kapēc kļūstam resnāki
Kapēc kļūstam resnāki

magones margrietiņas jāņu siers bumbieri tortes zeķes saulriets frizūras Google keramika varde kafija tamborēšana kauss vīns pludmale lilijas Kurzeme avenes dziesmu un deju svētki Stokholma